Sidor

fredag 18 augusti 2017

Allt har sin tid. Årstider. Epoker. Historia, nutid och framtid.

I lördags gick jag på gator jag gått på många gånger förr. Kändes så hemma men samtidigt så länge sen. Hittade, kände till varje gata och hörn men nya hus och människor hade tillkommit. Idag är jag någon annanstans. Det som var känns långt bort.

I lördags gick jag på gator jag gått på många gånger förr. I flera år. På gator mellan torg och in i affärer. Där gick jag som femtonåring för att få vara en i mängden och inte ensam, satt i en busskur väntandes på bussen och lät bussen åka förbi för att jag inte visste var jag ville eller vem jag var.

Där gick jag sjuttonåring mellan cafeer  och donken för att fördriva tiden mellan kompisträffar och pianolektionerna. Mellan torgen jag vandrade och funderade på vad jag skulle bli. Där jag gick skrattande och tro mig äga världen. Runt slottet jag gick för att minska tentaångesten. På bänken satte jag mig för att fundera och be efter mötet med den gömde mannen.

I lördags jag gick på gator jag gått på under 10 års tid, som rymmer mycket av min historia, olika tider av mitt liv. I lördags sken solen men andra dagar har det regnat. Jag lämnar det som varit, sträcker mig mot det som ligger framför.  Samtidigt har det liv som så ofta känns så långt borta fört mig hit jag är idag.

Inga kommentarer: