Sidor

fredag 18 november 2016

Lärt mig vara nöjd

Inte för att jag har lidit någon nöd. Jag har lärt mig att klara mig med det jag har. Jag kan leva fattigt och jag kan leva i överflöd. Jag har verkligen erfarenhet av allt: att vara mätt och att hungra, att leva i överflöd och att lida brist. Allt förmår jag genom honom som ger mig kraft.
Fil 4:11‭-‬13 B2000

En bonde var missnöjd med sin gård. Han gnällde över det mesta, över sjön som tillhörde fastigheten - jämt måste han plantera in ny fisk för att hålla den i chack. Han gnällde över de tjocka korna, över stacketet som skulle sättas upp och all utfodring som måste göras. Ett väldigt slit. Han bestämde sig för att sälja gården och ringde en mäklare. Innan annonsen sattes ut ville mäklaren att bonden skulle godkänna den. Mäklaren läste upp annonsen för bonden där en underbar gård med perfekt läge beskrevs. En gård på en lugn och fridfull plats, böljande kullar, vackra ängar där korna betade och en egen liten sjö. När mäklaren läst upp annonsen blir bonden tyst. Efter ett tag ber bonden mäklaren läsa annonsen igen. Sedan säger bonden att han ändrat sig, bonden vill inte sälja gården för det är precis ett sådant ställe bonden letat efter hela sitt liv. (Återberättat från Bob Russells A User's Manual)

Ibland behöver vi se på det vi har från ett annat perspektiv. Så lätt att jämföra sig med andra och enbart se det man själv inte har. Paulus skriver i filipperbrevet att han inte lidigt någon nöd utan nöjt sig med det han har. Han har levt fattigt och kan leva i överflöd, det är inte vad vi har i pengar och materiella ting som är det viktiga. Det viktigaste är att vi har Honom, som ger oss kraft, som gör det möjligt att vara nöjd med det vi har. Jag har inte levt fattigt, ändå hittar jag alltid nya saker jag vill ha och tror mig ofta behöva. Egentligen skulle jag kunna leva fattigare än jag gör och ändå ha det bra. Önskar jag kunde förstå hur bra jag har det, hur bra jac skulle ha det om jag levde ännu enklare. Önskar jag kunde säga som Paulus, jag har lärt mig vara nöjd med det jag har.

Inga kommentarer: